onsdag, november 19, 2008

Passa på

Jag skulle vilja åka tåg.
Sätta mig på ett tåg till...ja..det spelar egentligen ingen roll. Det är inte destinationen som är huvudsyftet. Nej, det är själva tågfärden jag är ute efter.
Att under 3-4 timmar inte ha något annat val än att bara ta vara på tiden.
Visst, jag kan läsa, lyssna på musik, eller kolla på vackra miljöer om jag inte sitter på ett tåg också.
Men det ger en annan känsla att göra dessa saker på ett tåg. Det känns nästan som att någon har gett mig en gåva. Tid.
Jag kan ge en sida i min engelska invecklat skrivna bok 7 min om jag vill det. Boken förtjänar min uppmärksamhet, den odelade uppmärksamhet jag endast kan ge den på ett tåg - då inget annat spännande väntar runt hörnet.
Jag kan sätta i hörlurarna i öronen och låtsas som att varje låt jag hör är ett soundtrack till denna del av mitt liv.
Jag kan blicka ut på den passerande naturen i all dess prakt, utan att behöva tänka närmre på den. Bara njuta av det mina sinnen hinner uppfatta innan tillfället är förbi.

Många ser långa resor som ett növändigt ont för att ta sig från en punkt till en annan. Jag ser det som ett tillfälle att vara i nuet. Det blir så mycket trevligare då.

Inga kommentarer: