onsdag, november 19, 2008

Sleeping beauty.

Sitter i soffan. Kan nästan inte hålla ögonen öppna. Lika bra att gå och lägga sig. Klättrar up för stegen till loftet. Släpar mig bort till madrassen längst in i hörnet. Läser några sidor i boken jag fick från en vän. Kurar ihop mig under täcket. Låter tankarna vandra en liten stund. Känner mig nöjd. Känner kroppen domna bort. Känner luckorna mellan tankarna växa. Somnar snart.

PANG!

Antingen så dyker någon ovälkommen tanke upp, ett irriterande ljud penetrerar öronen eller så stör ett extra ljust flimmer från tv:n.
Sen är man klarvaken i ett sömnigt tillstånd.
Jag vet att inget av dessa yttre omständigheter är dom egentliga anledningarna till att jag inte kan sova.
Det är förmodligen att jag är i ett nytt land, i en ny lägenhet, har inget jobb, har andra ekonomiska bekymmer osv.

Det märkligaste av allt är att jag för första gången på länge känner mig ganska tillfreds med mig själv i övrigt. Jag känner att ett lugn omger mig. Jag irriterar mig inte på saker i onödan, jag ser förbi det.
Förutom när jag ska sova.

Nu ska jag på ett möte om jobb som jag hoppas resulterar i ett bekymmer mindre i kampen mot sömnlösa nätter!

Inga kommentarer: