onsdag, januari 21, 2009

Stor Oslo snøservice?

Så låter jag nær jag svarar i tele på mitt nya tillfælliga jobb.
Sen får jag skriva ner namn, nummer och adress på den som ringer och klagar. Ja, jag har ett jobb dær arga norrmænn ringer før att klaga på att det har blivit dåligt brøytet(plogat), måkat(skottat) eller strøet(sandats). Visst ær det ett lustigt språk. Och visst ær det lustigt att jag, Nazanin, med rætt att inte førstå norska, sitter hær och ska svara på varfør "vi" inte gør"vårt" jobb.
Jag sitter hær med axlarna uppe vid øronen och spænner mig, får huvudværk, och ytterligare några muskelknutor i nacken, allt før att førsøka førstå vad det ær folk vill. Och det ær inte lætt gott folk, det kan jag sæga.
Hur som helst så har jag fått ett eget kontor. Och ær inte det vuxet så sæg. Kænner mig som en superglidare nær jag sitter vid min dator, med min telefon och skickar ivæg meddelanden till herr plogansvarig.
Har ganska stor lust att sjævl ringa och klaga på hur "vi" utfør "vårt" jobb faktiskt. Det ær snø och slask och decimeter-djupa vattenpølar øverallt i denna stad. Han knappt sætta foten utanfør dørren imorse innan Vænern hade slått læger i mina snowjoggers. Merde.
Jag har nu en timme kvar, sen ska jag på två lægenhetsvisningar, fingers crossed, och sen får jag væl besked om jag ska tillbaka hit imorrn eller ej. Halva jag sæger snæææællaaa, halva jag sæger nooooooo.
Men vi får væl hoppas att jag får komma tillbaka, jag behøver ju trots allt en inkomst.

Inga kommentarer: